De fossiele brandstoffen raken op en zijn vervuilend. Waterstof is een van de gedroomde alternatieven, maar tot nu toe was het altijd moeilijk op te slaan. Met de H2Fuel-technologie kan waterstof onder gewone atmosferische omstandigheden in een vloeistof worden opgeslagen. Wanneer de waterstof weer uit deze vloeistof wordt gehaald, is het rendement bijna honderd procent. Bij Plant One heeft H2Fuel een demonstratiemodel.

Waterstof is oneindig voorradig, geeft geen schadelijke emissies, kan worden gebruikt als brandstof of voor de opslag van energie. De grootste hobbel bij de waterstofeconomie is de opslag ervan. Waterstof moet onder hele hoge druk of bij zeer lage temperatuur worden opgeslagen, wat het gevaarlijk en inefficiënt maakt. De techniek om waterstof wel onder atmosferische omstandigheden op te kunnen slaan was al langer bekend, maar het is nooit gelukt omdat efficiënt te krijgen. H2Fuel is daar wel in geslaagd.

Drager
Het bedrijf heeft als oplossing waterstof gebonden aan en drager natriumboorhydride (NABH4). ‘Wij kunnen de waterstof daaruit vrij maken door er ultra puur water aan toe te voegen’, legt Frank Dobbelaar uit. ‘Er komt waterstof vrij uit natriumboorhydride, maak ook uit het pure water zelf. Hierdoor verdubbelen we de opbrengst van waterstof. Dit maakt de opslag van waterstof ineens wel rendabel, want nu kan je waterstof opslaan onder atmosferische omstandigheden en met een heel hoog rendement (theoretisch is 98 procent haalbaar, red.) weer vrijmaken.’ De reststoffen die bij de reactie vrijkomen kunnen na een recyclingproces worden hergebruikt voor omzetting naar natriumboorhydride. Waterstof heeft heel veel mogelijkheden en kan onder andere worden gebruikt als brandstof en voor elektriciteit. Dobbelaar: ‘Als je waterstof combineert met zuurstof krijg je water en elektriciteit. Andersom kan je via elektrolyse uit elektriciteit en water, waterstof maken.’

Vervoer
H2Fuel kan in een droge vorm of als vloeistof worden aangevoerd en afgevoerd. Dobbelaar: ‘Het bijkomende grote voordeel is dat je de bestaande infrastructuur met benzinestations gewoon kan blijven gebruiken. Je hebt geen waterstofstations nodig met alle veiligheidseisen die daarbij komen kijken. Het gebruik van waterstof is gemakkelijk te implementeren.’
Het doel van H2Fuel is om de techniek te verkopen aan andere partijen zodat zij gebruik kunnen maken van de technologie waar het bedrijf het patent op heeft. Dobbelaar: ‘Verschillende partijen zijn enthousiast, maar ze willen eerst zien dat onze technologie ook echt werkt. Bij Plant One hebben we daarom nu een demonstratiemodel staan.

Neem contact op

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.